Pagina's

maandag 17 november 2014

Kiezelstenen

Janneke begeleidde de meditatie van 1 november. Dit is haar verslag. De foto is gemaakt door Ucu.

Deze kleine sangha bijeenkomst stond in het teken van de kiezelsteenmeditatie. Deze zomer in het EIAB, tijdens de retraite Liefde is Begrip, vertelde Thay de kinderen tijdens een van de lezingen wat hij allemaal in zijn tas had. Een van die dingen is een zakje met kiezelstenen voor de kiezelsteen meditatie. 

Deze meditatie gaat over de 4 elementen die we volgens Thay nodig hebben om gelukkig te zijn:  
  • de frisheid van een bloem, 
  • de stevigheid van de berg, 
  • de reflectie van kalm water  
  • en de vrijheid van ruimte.


We kozen allemaal 4 kiezelstenen die deze kwaliteiten representeren. Bij elke zin in de geleide meditatie, wisselden we van steen.
Ik adem in en ik zie mezelf als een bloem,
Ik adem uit en ik voel me fris.

Ik adem in en zie mijzelf als een berg,
Ik adem uit en ik voel me stevig.

Ik adem in en zie mezelf als rustig water,
Ik adem uit en reflecteer de dingen zoals ze werkelijk zijn.

Ik adem in en zie mezelf als ruimte.
Ik adem uit en ik voel me vrij.

Hierna was er loopmeditatie en een stille meditatie. Tijdens het dharma delen kwam de persoonlijke verhalen over de betekenis van stenen in ons leven naar voren.

We zongen met elkaar:

Breathing in, breathing out (2x) 
I am blooming as a flower. 
I am fresh as the dew. 
I am solid as the mountain. 
I am firm as the Earth. 
I am free. 

Breathing in, breathing out (2x) 
I am water reflecting, 
What is real, what is true, 
And I feel there is space 
Deep inside of me 
I am free (3x )

en sloten af met een theeceremonie. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten